Blog
18.09.2014

2640 Hedehusene

2640 Hedehusene

“Hvor du fra? – Jeg er fra 2640” kunne elever fra Charlotteskolen i høj grad sige til forældre, søskende, familie, venner og tilfældige personer på gaden. 6A og 6B fik lokalhistorien på hjernen. Med undervisning, byture, rundvisninger og praktiske værksteder fik de lært, hvilken fantastisk område Hedehusene er. Her pibler historien frem fra undergrunden til bygninger og mennesker. Industrikulturarven står som et lysende eksempel på det samfund, som vi i dag måske tager som givet, men som Hedehus-borgerne har knoklet for at opbygge.

Eleverne har i 2,5 uger arbejdet med industrikulturarven med temaet ler som den gennemgående røde tråd. Sammen med lærerne, ledelsen fra skolen, det lokale erhvervsliv og hovedaktører fra Charlotteager-bebyggelsen, fik vi indrammet Hedehusene på bedste vis.

Vi tror på museet, at historien kan bruges proaktivt til en dannelsesrejse. Vi arbejdede med eleverne på alle planer og med mange forskellige læringsformer. Vi blev som institution helt klart udfordret i metoder og valg, men vi mener også, at det er en del af vores egen dannelsesrejse i at blive endnu bedre til at formidle og kunne forstå, hvordan vi rammer alle elever, med de meget forskellige forudsætninger, man kommer med i bagagen.

Vi er blevet forstærket i, at en stærk forståelse af historien er med til at give et bedre grundlag for en reel lokal identitet og stolthed over at komme fra 2640 Hedehusene