Kroppedal Museum

Pop-up udstillinger – Mysteriet om graven

Emilie (TV) og Astrid (TH) fordybet i udstillingen på Kroppedal Museum

Gymnasie-elever udfører grundforskning på museer

75 elever fra Gammel Hellerup Gymnasium har prøvet kræfter med arkæologi, forskning og naturvidenskabelige metoder. På Statens Naturhistoriske Museum har de undersøgt læderlåget på en urne fra bronzealderen, og de har nu produceret plakaterne til en ny udstilling om urnegraven på Kroppedal Museum. Udstillingen åbner den 19. maj.

Det er utroligt sjældent, at man finder velbevaret organisk materiale fra bronzealderen. Og vi har endda fået lov til at undersøge læderlåget fra en urnegrav med en helt ny forskningsmetode kaldet protein-fingeraftryksmetoden. Vi ledte efter proteinet kollagen for at finde ud af, hvilket dyr læderet stammer fra.” Sådan fortæller Emilie Jess-Jacobsen, der går i 1.w. på Gammel Hellerup Gymnasium.

Urnegraven stammer fra yngre bronzealder, og den indeholdt resterne af en ung kvinde og et nyfødt barn. En tragisk historie om en fødsel, der endte helt galt. I urnen lå de dødes brændte knogler og bronzesmykker, og det hele var dækket af et læderlåg.

Det er lektor og amatørarkæolog Bo Kildeager, der har fået idéen til samarbejdet mellem Gammel Hellerup Gymnasium og de to museer, Statens Naturhistoriske Museum og Kroppedal Museum.

 ”Vi var så heldige at mine bioteknologielever har fået lov til at lege med museerne. Eleverne har prøvet at arbejde som forskere, de har fået kendskab til en ny metode, og nu bliver deres postere om projektet udstillet sammen med urnen,” siger Bo Kildeager.

Next Generation Lab

Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet, driver projekt Next Generation Lab, som inviterer gymnasieelever med ind i museets forskning i arkæologi med fokus på middelalder og renæssance.

”Sjældent materiale, som dette læder fra bronzealderen, indgår normalt kun i professionel forskning, så det er helt unikt, at vi har haft mulighed for at invitere elever til at arbejde med det,” siger Luise Ørsted Brandt, som leder citizen science-projektet og til daglig arbejder som lektor på Globe instituttet på Københavns Universitet.

”Jeg synes, det er fantastisk at kunne videregive min interesse for forhistorien og det tværfaglige felt, som vi arbejder med, ved at gøre eleverne til direkte medskabere af ny viden om deres egen forhistorie,” siger Luise Ørsted Brandt.

Indblik i konserveringsmetoder

De 75 gymnasielever er kommet helt tæt på arkæologernes og konservatorernes arbejde. De har fået en introduktion til konserveringsværkstedet på Kroppedal Museum, og de har set en aktuel udgravning i Glostrup. Nu er de så ved at lægge sidste hånd på deres postere til den kommende udstilling.

”Vi har skrevet om, hvorfor fundet af urnen og læderlåget er vigtigt, og så fortæller vi historien om den unge pige, der døde i barselssengen, og barnet der også døde. Vi fortæller om de fine gaver, de fik med i graven, det virker ret godt på museumsgæsterne,” fortæller Astrid Wied Christiansen, der går i 1.w. på Gammel Hellerup Gymnasium.

Resultatet af samarbejdet mellem de to museer og Gammel Hellerup Gymnasium kan opleves på Kroppedal Museum fra den 19. maj. Udstillingen med urnen og gymnasieelevernes postere åbner klokken 14. Emilie Jess-Jacobsen og Astrid Wied Christiansen vil holde en kort tale. Det samme vil museumschef på Kroppedal Museum, Mads Thernøe.